سکوت خبرگزاری‌های ایران در مورد کشف محموله مواد منفجره ارسالی به افغانستان

Wednesday, October 06, 2010



در حالی که خبر کشف 19 تن مواد منفجره در کانتینری که از ایران وارد افغانستان شده تا این لحظه در بسیاری از خبرگزاری‌های جهان منتشر شده است اما هنوز هیچ یک از خبرگزاری‌های رسمی ایران در این باره حتی یک خبر کوتاه یا حتی یک کلمه هم ننوشته‌اند.
قاعدتا خبرگزاری‌ها برای اطلاع رسانی در مورد این خبر در انتظار نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه و مقام‌های رسمی کشور خواهند ماند.
خبرگزاری‌ها و تلویزیون‌های مختلف مواد منفجره‌ی کشف شده را محموله‌ی ارسالی ایران برای کمک به طالبان اعلام کرده‌اند.
در ماه مارس سال گذشته رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفته بود ایران نقش چندانی در حمایت از طالبان ندارد.
هفته‌ی گذشته دولت آمریکا از شهروندانش خواسته بود تا از سفر به کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا خودداری کنند؛ چرا که پیش‌بینی می کردند ممکن است در یک ماه آینده از سوی گروه های تندروی اسلام‌گرا حمله‌های انتحاری یا انفجارهایی در این کشورها طراحی شوند.
همچنین برخی رسانه‌های اروپا از احتمال عملیات انتحاری گروه القاعده در اروپا خبر دادند.
از سویی در کشورهای ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس هم حضور پلیس و گشت‌های امنیتی چندین برابر شد. حاصل این گشت‌های امنیتی هم به اخباری تبدیل شد که از دستگیری افراد مظنون و مرتبط با گروه‌های اسلام گرای تندرو خبر می‌دادند. یک نفر در ایتالیا دستگیر شد و 9 نفر در فرانسه.
رسانه‌ها این رویدادها را چگونه تحلیل می‌کنند؟ آیا آن‌ها را به صورت مجموعه‌ای از عناصر تشکیل دهنده‌ی رخدادی نظیر جنگ تفسیر می‌کنند که قرار است در آینده اتفاق بیفتد یا در رقابت‌های خبری سطحی تنها به برجسته سازی اخبار اقدام خواهند کرد و فقط قهرمان ارائه‌ی تصویری منفصل از رویدادهای یادشده خواهند بود؟
آیا ایران ارسال محموله‌ی مواد منفجره را تکذیب و آن را بخشی از عملیات روانی غرب برای آماده‌سازی افکار عمومی جهان جهت حمله نظامی و یا تحت فشار قراردادن ایران ارزیابی خواهد کرد؟
مجموعه‌ی این اخبار، از مانور خبری غرب در مورد احتمال حمله‌ی القاعده گرفته تا دستگیری مظنونین و کشف محموله‌ی مواد منفجره از سوی رسانه‌های غربی چگونه بازتاب می‌یابند و تحلیل می‌شوند؟
وظیفه‌ی روزنامه‌نگاران مستقل ایرانی در این شرایط و تحلیل آن چگونه بروز می‌یابد و کجاست؟
پنج شنبه 15 مهر 1389

Balatarin Donbaleh Mohandes Delicious Digg Stumbleupon Furl Friendfeed Twitter Facebook Greader Addthis to other Subscribe to Feed

0 نظرات:

Post a Comment