19 تن مواد منفجره ایرانی فشفشه از آب درآمد// سوءتفاهم، توطئه یا دسیسه ایران؟

Thursday, October 07, 2010

پس از 24 ساعت سکوت، سفیر ایران در افغانستان به نقل از مقامات افغان اعلام کرد (++) محموله 19 تنی مواد منفجره متعلق به چین است و اصلا مواد منفجره‌ای هم در کار نبوده بلکه «مواد محترقه» و «ابزار شادی» بوده است.
این بار این خبرگزاری‌های ایران بودند که یکی پس از دیگری این خبر را به عنوان خبر داغ خود منتشر کردند و خبرگزاری‌های خارجی که دیروز از کشف 19 تن مواد منفجره و انتساب آن به ایران خبر می‌دادند چیزی ننوشتند.
البته قاعدتا این پایان ماجرا نیست. حقیقت این رویداد در لابه‌لای چند احتمال می‌تواند بررسی شود:
1-     در خوشبینانه‌ترین حالت خبر نخست که حکایت از کشف 19 تن مواد منفجره که از سوی ایران به افغانستان ارسال شده بود می‌تواند حاصل سوءتفاهم و اشتباه پلیس افغانستان باشد که اکنون رفع شده است. در چنین حالتی که رسانه‌های خارجی چهره‌ای تروریستی و خطرناک از ایران برای افکار عمومی جهان ساخته‌اند وظیفه‌ی اخلاقی و حرفه‌ای آن‌ها در قبال ایران چیست؟
2-     ممکن است این ماجرا از آغاز توطئه‌ای طراحی شده از سوی ایران بوده تا با تکذیب آن باورپذیری اخبار مربوط به تنش‌زایی ایران در منطقه را برای افکار عمومی جهان سخت کند و از زیر بار اتهام همکاری با القاعده، طالبان و گروه‌های تندروی اسلام‌گرا شانه خالی کند.
3-     حالتی دور از ذهن هم وجود دارد که صرفا برای عادت ذهن مخاطب به هویت چندگانه‌ی احتمالی یک خبر مطرح می شود: شاید این انتساب این محموله به ایران و تمامی ماجرا پروژه‌ی خبری غرب برای متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم بوده است. در این صورت نباید این خبر به این سادگی قابل تکذیب باشد.
4-     سفیر ایران در افغانستان در تکذیب این خبر گفته است: «اعلام خبر از ابتدا مشکوک بود و ما این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم طبق اعلام مقامات افغانستان و یکی از مقامات ولایت نیمروز این محموله متعلق به یک افغانی بوده که از چین به افغانستان ترانزیت شده است.»
آیا تشخیص این که محموله از چین به افغانستان ترانزیت شده یا ایران و این که مواد محترقه بوده یا منفجره تا این حد سرسری بوده که بلافاصله در قالب خبری جهانی منتشر شده و فردای آن روز هم تحقیقات همان مقامات افغانی به این نتیجه می رسد که 19 تن مواد منفجره فشفشه از کار درآمده است؟
جالب این که سفیر ایران در تکذیب خبر روز گذشته از پلیس افغانستان که حیثیت ایران را در دنیا به بازی گرفته گلایه‌ای نمی کند و آن را دسیسه‌ی غرب می‌خواند.
این بی‌مبالاتی به پلیس افغانستان بازمی‌گردد یا متوجه رسانه‌هایی است که آن را منتشر کرده‌اند؟
واکنش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های غربی و برخورد آن‌ها با ادامه‌ی این خبر جالب خواهد بود. 


پس از نوشتن: دویچه وله‌ی فارسی نخستین رسانه‌ای بود که پس از تکذیب خبر از سوی سفیر ایران در افغانستان گفت‌وگویی با رییس پلیس ولایت نیمروز این کشور انجام داده و رییس پلیس ولایت نیم روز هم سخنان سفیر ایران را رد کرده و گفته هم کامیون از ایران وارد افغانستان شده و هم در آن مین‌های یک کیلویی و نیم کیلویی یافته اند. گفت‌وگو را می‌توانید این‌جا بخوانید.


بازنشر این یادداشت در:
1- سایت مردمک
2- سایت کابل پرس
3- سایت سرخط
پنج شنبه 15 مهر 1389

Balatarin Donbaleh Mohandes Delicious Digg Stumbleupon Furl Friendfeed Twitter Facebook Greader Addthis to other Subscribe to Feed

0 نظرات:

Post a Comment