شباهت تصویری برخی شبکههای خبری با تزئینات داخل تاکسیهای ایرانی
Monday, October 04, 2010
طراحی نمای کلی عموم شبکههای خبری شبیه یکدیگرند. یک کادر مشخص برای تصویر مجری خبر و استودیو، لوگوی شبکه، نواری افقی در پایین تصویر که در آن سرخط خبرهای مهم به صورت زیرنویس عبور میکنند و سرعت عبور آنها هم در تمامی شبکه ها یکسان است.
فارغ از این نمای کلی برخی شبکهها عناصر خبری دیگری را نیز به این نما اضافه میکنند از جمله نمایشگر زمان و آب و هوا.
شبکههای خبری در بدو تولد خود نمایی ساده و کادری ابتدایی داشتند که با پیشرفت تکنولوژیهای ساخت برنامههای تلویزیونی و گرافیکی به تغییر اینچهره ی ساده و یک دست روی آوردند و رفته رفته افراط در آرایش نمای برخی شبکههای خبری به جایی رسید که شلوغی و تعدد عناصر تشکیل دهندهی آن نوعی آلودگی بصری تولید میکردند که در نگاه نخست تنها کارکردشان گیج کردن مخاطب بود.
استفاده از رنگهای تند برای بستن قسمت پایین کادر تصویر و یا حاشیههای سمت چپ یا راست و اختصاص گاه دو پنجم نمای کلی به رنگها و علائم و نشانههای مخلتف از ویژگیهای کلی عموم این شبکهها هستند.
قطعا همهی ما از تزئینات داخلی تاکسیها و کامیونها تصویری کاملا زنده و دم دست در ذهن داریم. تزئیناتی که از عکس
فلان خوانندهی زن ترک تا عکس ائمه، خوانندههای لسآنجلسی و عروسک و چشم-زخم و بوگیر و ... را شامل میشود. در مقایسهای طنزآمیز آن دسته از شبکههای خبری که نمایی شلوغ و درهم برهم دارند بیشباهت به تزئینات داخلی این ماشین ها نیستند.
فلان خوانندهی زن ترک تا عکس ائمه، خوانندههای لسآنجلسی و عروسک و چشم-زخم و بوگیر و ... را شامل میشود. در مقایسهای طنزآمیز آن دسته از شبکههای خبری که نمایی شلوغ و درهم برهم دارند بیشباهت به تزئینات داخلی این ماشین ها نیستند.
سایتهای اینترنتی خبری هم از این قاعده مستثنا نیستند و آنها هم تقریبا همین مسیر را تجربه کردهاند.
به مرور برخی شبکههای پیشرو این نمای آشفته را اصلاح کردند و با تعریفهای مناسب و کاربردیتری به طراحی نمای خود پرداختند؛ اما همچنان در طراحی عموم آنها خطاهایی وجود دارد که ناخودآگاه مخاطب را آزار میدهد.
لابد با این صحنه مواجه شدهاید که مجری خبر در حال خواندن خبر مسرتبخشی از یک جشن یا رویداد فانتزی است و لبخند به لب دارد و در همین حین هم سرخط خبری که مربوط به انفجار، زلزله، نبرد، حملهی هوایی یا آتشسوزی و کشته شدن عدهای از انسان هاست به صورت زیرنویس مدام تکرار میشود. گاه نیز این معادله برعکس است و خواندن یک خبر تلخ با زیرنویسی بسیار بیربط و کاملا مسرتبخش همزمان میشود. این تناقض چه حسی به شما میدهد؟
کارکرد زیرنویس اخبار در شبکههای خبری نوعی کارکرد تکمیلی، پوششی و رقابتی است که به هر شبکهای امکان میدهد تا فاصلهی مخاطب خود را با مهمترین رویدادهای جهان به زمانی اندک تقلیل دهد. نیز امکانی مضاعف است برای مخاطبان ناشنوا. اما این امکان به تعریفی مشخص نیاز دارد. طبعا مخاطب یک برنامهی خبری باید میان شنیدن و دیدن برنامه و خواندن زیرنویسها یکی را انتخاب کند و گاه میان این دو چشمش در رفت و آمد باشد. نخستین پیامد پاسکاری مخاطب در میان این دو ابزار اطلاعرسانی، ایجاد اختلال ارتباطی و کاهش تمرکز و توجه و گیجی مخاطب است.
زیرنویس در شبکههای خبری تنها یک تکنولوژی نیست و نمی توان بدون رعایت استانداردهای ارتباطی و تعریف کارکردهای زمانی مشخص آن را به کار گرفت. ضرورت این تعریف بیشتر متوجه طراحی نما در ساعتهای مشخصی است که هر شبکه به برنامهی خبری خود اختصاص می دهد و قاعدتا این تعریف در حین پخش یک میزگرد یا برنامهی مستند از قواعد دیگری پیروی میکند.
استفاده از نوار مربوط به عبور سرخط خبرها در مورد سایتهای خبری از اساس بیمورد است. امروزه بسیاری از سایتهای خبری نیز غیرضروری بودن این امکان را دریافتهاند و میدانند از اساس شیوهی مطالعه و نوع توقف مخاطب فضای مجازی بر روی صفحههای اینترنتی با این امکان تناسبی ندارد.
بازنشر این متن در سایت: سی میل
بازنشر این متن در سایت: سی میل
0 نظرات:
Post a Comment